PRP Behandling (HÅR)

(Platelet-rich plasma / på svenska Trombocytrik plasma)

PRP HÅR

Håravfall kan ske av många olika anledningar. De vanligaste är ärftlighet, stress, depression, psykisk ohälsa, efter förlossning, sjukdom/trauma samt biverkningar från diverse mediciner. Oavsett bakgrund fungerar behandling med PRP. Boka tid för kostnadsfri konsultation hos oss.

Om du har oönskat håravfall eller tunt hår, är PRP en mycket effektiv metod för att få tillbaka ett fylligare hår med bättre kvalitet. Här används alltid samma teknik, med den naturliga trombocytkoncentration, som injiceras in i levande hårsäckar. Detta stimulerar tillväxten och gör att håret växer ut fylligare (se bilder). Vi utför behandlingar utefter Din önskade utfyllnad av hårväxt (small, medium eller XL).

image00001

Om du önskar få bedövning vid PRP-hår, rekommenderar vi dig att köpa bedövningssalva Tapin eller Emla på apoteket. Detta är receptfritt och appliceras av Dig ca 45-60 min innan behandlingstillfället.

PRP ögonbryn

Vi på MediQ Clinic erbjuder PRP behandling av ögonbryn, för dig som önskar ha fylligare bryn med tätare hårväxt. Behandlingen går till på samma sätt som vid all PRP behandling av hår, helt utan biverkningar eller konstgjorda ämnen. PRP ögonbryn rekommenderas även om du genomgått transplantation av ögonbryn, detta för ett fylligare resultat.

PRP skägg

På samma sätt som vi utför PRP behandling av tillväxt av hår och ögonbryn, inkluderar det även skäggväxt. Vi på MediQ Clinic kan påskynda tillväxten av hårstrån för att få ett fylligare skägg, detta beroende på patientens levande hårsäckar. PRP-behandlingen är helt fri från kemikalier och biverkningar. Om du genomgått en skäggtransplantation rekommenderas Du att göra efterföljande behandling med PRP hos oss, för ett fylligare och starkare resultat.

Tunnhårighet

Tunnhårighet kan drabba vem som helst, vissa har tunt hår från födseln medan andra blir alltmer tunnhåriga med tiden, på grund av exempelvis hormonförändringar eller stress. En del av oss behåller samma tjocklek på håret genom hela livet medan andra påverkas av genetiska orsaker.

Tunnhårighet hos kvinnor

Hos kvinnor uppstår ofta tunnhårighet med åldern, detta på grund av hormonella förändringar såsom graviditet samt klimakteriet. Sköldkörtelproblematik kan också ha påverkan på kvinnors hud och hår.

Tunnhårighet hos män

Män blir oftare tunnhåriga än kvinnor, ca 70% av alla män förväntas bli tunnhåriga under sin livstid, där den absolut vanligaste orsaken är ärftlighet. Den dock egentliga orsaken till tunnhårighet hos män är på grund av hormonet DHT som attackerar hårsäckarna (mer om detta längre ned).

Håravfall allmän information

Att tappa hår sker ofta successivt om inte sjukdom är den bakomliggande orsaken. De vanligaste orsakerna som leder till håravfall är framförallt: Ärftlighet, Stress, Hormonell obalans, Läkemedel, Vitaminbrist, Psykiskt eller fysiskt trauma

Hos oss på MediQ Clinic kan du få behandling som motverkar detta och ju tidigare behandlingen sätts in, desto bättre resultat får Du med ett fylligare hår.

Håravfall hos män

Den absolut vanligaste orsaken till att män tappar håret, beror på att hormonet DHT (Dihydrotestosteron) attackerar hårsäckarna vid en viss ålder. DHT är ett steroidhormon som finns naturligt i kroppen och som bygger upp kroppshår och ansiktshår på män under puberteten. Detta hormon är starkare än testosteron och senare i livet gör DHT-hormonet att hårsäckarna krymper. När inte längre hårsäcken kan producera hårstrån, leder detta successivt till tunnhårighet. Hos oss på MediQ Clinic kan behandling med PRP motverka detta. Har du däremot väldigt höga halter av DHT- hormonet finns det risk för att PRPbehandlingen inte ger tillräckligt resultat då den negativa effekten av DHThormonet kan slå ut den positiva behandlingen från PRP.

Håravfall hos kvinnor

Håravfall hos kvinnor skiljer sig mot män, då vanligaste orsaken är andra faktorer såsom exempelvis efter graviditet och stress. Kvinnor kan dock precis som män ha DHT hormon i kroppen, detta är framförallt vanligt vid vissa sjukdomar som ex. PCOS. Det går även här att förebygga kvinnligt håravfall, och med tidig behandling ökar du chansen för ett fullgott resultat. PRP är behandlingen som bromsar minskningen av DHT-hormonets attack mot hårsäckarna och således får Du ett fylligare och tätare hår.

Mer om DHT

Alla människor har ett hormon i kroppen som heter testosteron. Detta hormon förvandlas till Dihydrotestosteron (DHT) genom enzymet alfareduktas. Om du äter vissa mediciner såsom Finasterid, kan detta enzym blockeras vilket kan leda till håravfall. PRP motverkar detta och stöttar istället enzymet att producera hårtillväxten. Om kvinnor har höga nivåer av DHT kan detta leda till hirsutism, ett tillstånd som ger ökad manlig behåring i ansiktet samt kroppen. På samma sätt kan DHT även orsaka androgen alopecia (ärtfligt håravfall) vilket oftast sker hos män men även hos en del kvinnor pga DHT-hormonet

PRP-hår efter hårtransplantation

Vi på MediQ Clinic rekommenderar Dig som gjort en hårtransplantation att i samband med detta göra en PRP-behandling. Anledningen till det är för att PRP bidrar till en snabbare läkningsprocess samt påskyndar aktivering av de transplanterade hårsäckarna. Det finns ofta ett antal hårsäckar som efter en transplantation går i en vilofas efter operationen. Detta kan förhindras med hjälp av PRP- behandling så att Du får ett fullgott resultat. PRP behandling utförs av oss oavsett vilken del som du transplanterat: hårtransplantation /skäggtransplantation/ ögonbrynstransplantation

Hårsjukdomar

Vanliga hårsjukdomar som skapar håravfall kommer beskrivas nedan. Dessa kan vi på MediQ Clinic behandla eller bromsa med hjälp av PRP.

*Alopecia areata:

Detta är en autoimmun sjukdom, som gör att det egna immunförsvaret attackerar hårsäckarna som slutligen inte längre kan producera hår. Det kan se ut på olika sätt, men vanligtvis finns det fläckvis håravfall med kala partier i hårbotten. Vid Alopecia totalis, ramlar allt hår successivt av och Alopecia universalis, innebär att allt hår på hela kroppen ramlar av. Denna sjukdom beror oftast på ärftlighet och kan lindras med hjälp av PRP i ett tidigt skede.

*Traction alopecia

När hårsäcken utsätts för ett trauma, exempelvis när håret långsamt dras ut pga vissa frisyrer, hårt bakåtknutna flätor etc, som kan ge permanenta skador på hårsäckarna. Om detta upptäcks tidigt kan håret växa tillbaka, men i värsta fall kan ärrvävnad ha skapats och då ge permanenta skador. PRP kan i tidigt skede ge hårsäckarna extra energi till återhämtning.

*Frontal fibrosing alopecia

Här drabbas hårsäckarna av en inflammation som gör att hårsäckarna bryts ner och därmed också slutar att producera hår. Detta yttrar sig ofta genom att hårlinjen successivt drar sig uppåt. När hårsäckarna dör bildas det ärrvävnad som gör det omöjligt att få igång hårproduktionen igen, därför hänvisas dessa patienter till att istället för PRPbehandling göra en hårtransplantation (och efteråt behandla med PRP).

* Andra sjukdomar

Förutom dessa ovannämnda sjukdomar, finns det ett flertal andra som har en negativ påverkan på hårsäckarna och hårproduktionen, även om dessa inte är direkt kopplade till hårfall (såsom alopecia). Några att benämna är cancer (där behandling leder till håravfall) samt sköldkörtelproblematik som på olika sätt kan komma att påverka hårsäckarna och hårproduktionen. Boka tid för konsultation hos oss på MediQ Clinic så hjälper vi Dig på bästa sätt.